La columna de El Pont

Un dia tindrem un disgust

Vorera de la banda muntanya del pont, poc després d'inaugurar-ne l'última ampliació
Vorera de la banda muntanya del pont, poc després d'inaugurar-ne l'última ampliació

Un dia algú va tenir la idea brillant de fer un carril bici entre Sant Just i la Diagonal, tot passant per Esplugues. La idea es va convertir en projecte, el projecte en realitat (prop de 2 milions d’euros d’inversió total) i va resultar ser tot un èxit. El trànsit ciclable no ha parat de créixer des que es va inaugurar. Però la idea inicial tenia un punt feble evident: el carril necessitava creuar el coll d’ampolla del pont d’Esplugues. 

El pont d’Esplugues, que dona nom a la revista municipal, és una antiga infraestructura de finals del segle XVIII, que es va salvar de ser dinamitada l’any 39, que va ser ampliada en ple franquisme amb l’arribada massiva dels cotxes i que més endavant, amb el canvi de mil·leni, es va tornar a ampliar per encabir-hi tramvies, vianants i doble sentit de circulació. Amb el projecte del carril bici, els ínclits ideòlegs de la nova infraestructura ho van tenir clar: calia ampliar-lo de nou amb una nova passarel·la per la banda muntanya. 

El carril bici va arribar, els ciclistes van començar a circular-hi, però el pont no s’ha ampliat. Resulta que l’obra està descartada a causa de l’elevat cost que té. Qui s’ho hauria pogut imaginar, oi, que ampliar un pont era car? 

És clar, i ara, tot son ais i uis. Una munió de ciclistes i patinadors diaris competeixen per l’espai cada dia amb vianants, runners, cotxets infantils i recorreguts escolars per una vorera de poc més de 2 metres d’amplada. En hora punta, allò és un guirigall monumental. Només cal apropar-s’hi per sentir discussions contínues, insults, crits, i algun ensurt de tant en tant. La perillositat de la situació és evident. 

El Govern Díaz ens diu que té previst “reforçar la senyalització”. Però no cal ser un nostradamus per endevinar que el conflicte continuarà per pintura que hi gastin. Perquè el problema no és de senyals. El problema és que l’espai és finit i no hi ha lloc per tothom: o ciclistes i vianants o tram o cotxes. Tot junt, no hi cap. Si realment es creuen de debò que cal una nova mobilitat urbana, han de començar a prendre decisions valentes, potser cares i potser impopulars.

 

NOTA PS:

La regidora i portaveu adjunta del Grup Municipal Republicà, Herminia Villena, va intervenir al Ple Municipal del passat 17 de febrer per demanar una solució definitiva als problemes que genera el trànsit de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) al pont d'Esplugues.